Subdomæne

Du ved, hvad et domæne er, men kender du også til subdomæner og deres funktion på internettet? Mens hoveddomænet fungerer som den unikke identifikation for din hjemmeside, åbner subdomæner døren til en verden af muligheder for at differentiere, organisere og levere indhold på en mere målrettet måde. Men hvordan virker det hele, og hvad skal du ellers vide om subdomæner?

Hvad er et subdomæne helt præcist?

Et subdomæne er kort sagt en underafdeling af et hoveddomæne i internets hierarki. Det tilføjes foran hoveddomænet til din hjemmeside og adskilles normalt af en prik. Et eksempel kunne se således ud: “shop.webhotel-guiden.dk”.

Her er “shop” subdomænet, mens ” webhotel-guiden.dk ” er hoveddomænet. Subdomæner giver dig altså mulighed for at opdele dit hoveddomæne i mindre segmenter, som hver får deres eget indhold og nye funktioner eller formål.

Sådan kan du bruge et subdomæne

Subdomæner giver dig som nævnt mulighed for at levere forskellige typer indhold på samme websted. For eksempel kan du som virksomhed have “blog.ekesempel.dk” til din blog og “store.eksempel.dk” til din webshop. På den måde kan du organisere dit indhold i logiske sektioner på din hjemmeside. Det er især nyttigt for større websteder med forskellige afdelinger eller tjenester.

Hvis du har en international tilstedeværelse, kan domænerne også bruges til at målrette forskellige regioner eller sprog. “us.eksempel.dk” og “uk.eksempel.dk” kan lede en besøgende hen til indhold, der er specifikt rettet mod kunder i USA eller Storbritannien.

Subdomæner er også praktiske i mange andre sammenhænge, da de bl.a. kan bruges til at oprette testsider, hvor du kan afprøve nye funktioner eller designændringer, inden de implementeres på dit hoveddomæne. En anden smart funktion er, at domænerne kan bruges til at oprette adgang til specifikke områder af dit websted, der kræver login. Det kan eksempelvis være “login.eksempel.dk” eller “members.eksempel.dk”.

Subdomæner kan altså blive en værdifuld ressource inden for webudvikling og organisering af dit indhold online. Ved at tilføje en ekstra dimension til dit hoveddomæne kan domænerne hjælpe dig med at differentiere indhold, segmentere målgrupper og levere en mere struktureret brugeroplevelse, som kan være til gavn for din virksomhed eller organisation.

Hvordan laver du subdomæner til din hjemmeside?

Det er ikke så svært at lave et subdomæne, hvis du har lidt teknisk viden. For at oprette ét skal du starte med at konfigurere DNS-indstillingerne for at pege subdomænet til den ønskede IP-adresse eller server.

På webserveren skal du nu konfigurere subdomænet til at lede til den rigtige mappe med det ønskede indhold på din hjemmeside. Hvis du bruger HTTPS, skal du muligvis have et SSL-certifikat, der dækker både dit hoveddomæne og subdomænet, men hvis du har styr på det, kan du faktisk hurtigt oprette et underdomæne.

subdomæne

Vælg et webhotel, der understøtter subdomæner

Hvis du er på udkig efter et webhotel, der understøtter underdomæner, kan vi hjælpe dig lige her hos webhotel-guiden.dk. Vi har en masse brugbare lister og guides, der gør det nemt for dig at finde et webhotel, der giver dig mulighed at få lige netop den løsning, der passer til dig, din hjemmeside og dine krav.