Når du opretter en ny hjemmeside, er det vigtigt, at du tænker SEO ind fra start af. Dermed giver du din hjemmeside de bedste muligheder for at blive fundet i en søgning.
Skal du lave en ny hjemmeside, er der mange detaljer, du skal have styr på. En af dem er SEO – eller søgemaskineoptimering som det også kaldes på dansk. Du har sikkert hørt om begrebet før, men groft sagt handler det om, at du gør det overskueligt for en søgemaskine at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om.
Hvis det er nemt for søgemaskinen at se, hvad din nye hjemmeside handler om, vil den blive placeret højere i en søgning. Søgemaskinen ser nemlig en søgning som et spørgsmål, den skal svare på. Jo mere fyldestgørende et svar den kan komme med, des bedre.
Derfor er det også vigtigt, at du sørger for at tænke SEO ind fra starten. Du sikrer ikke bare, at din nye hjemmeside kommer godt fra start – du slipper også for en masse ekstra arbejde senere.
Vælg den rette hosting
Søgemaskineoptimeringen af din hjemmeside starter faktisk allerede, inden du overhovedet har oprettet den. Det er nemlig vigtigt, at du sørger for at vælge den rette hosting til hjemmesiden.
Hosting er afgørende for, hvor hurtigt din hjemmeside bliver indlæst. Hvis du har valgt en billig løsning, kan det være, at din hjemmeside bruger lang tid på at loade, og det vil du miste rigtig mange læsere – eventuelle kunder – på. Der er jo ingen, der har tid til at sidde og vente på, at en hjemmeside starter op. Så hellere bare finde en anden.
Søgemaskinerne kan se, hvis der er mange, der forlader din hjemmeside hurtigt. Det tager de som et tegn på, at indholdet på hjemmesiden ikke er relevant, og søgemaskinen vil derfor placere din hjemmeside længere nede i en søgning næste gang.
Udfør en søgeordsanalyse til ny hjemmeside
Når du har fundet den rette hostingløsning til din nye hjemmeside, kan du gå i gang med at oprette selve hjemmesiden. Der er det blandt andet vigtigt, at du sørger for at få skrevet nogle gode tekster til den. Det er lige meget, om det er en blog, en webshop eller en hjemmeside, der beskriver din virksomheds ydelser.
For at kunne skrive nogle gode tekster skal du have udført en søgeordsanalyse. Der finder du frem til de termer, som du allerhelst vil findes på i en søgning. Der findes en række værktøjer, du kan bruge, og derudover kan du også prøve at udføre en søgning på Google og se, hvilke forslag søgemaskinen selv kommer med i autofill-funktionen. Selvfølgelig gør det heller ikke noget at skæve til, hvad dine konkurrenter gør.
De søgeord, du finder frem til, skal indgå i dine tekster på en naturlig måde. Hvis der er spørgsmål, som mange søger på, kan du besvare dem i din tekst. Du har sikkert opdaget, at Google viser svar på en række spørgsmål øverst i en søgning. Hvis dit svar er særligt godt og brugbart, kan du være heldig, at det er din hjemmeside, der bliver vist der.
Hav tålmodighed
Selvom du har oprettet en virkelig god hjemmeside, der er søgemaskineoptimeret ned til mindste detalje, er det langt fra sikkert, at du ryger øverst i søgningerne fra start af. Søgemaskinerne ser det nemlig også som et kvalitetsstempel, at din hjemmeside har eksisteret i længere tid.
Derfor er du nødt til at væbne dig med tålmodighed. Det kan sagtens tage seks måneder, før en god hjemmeside ligger øverst i søgningerne. Men hvis du ikke har søgemaskineoptimeret den, kan du i hvert fald være sikker på, at den ikke kommer til at ligge der.
FAQ
Hvad er SEO?
Hvordan kan jeg tænke SEO ind i min nye hjemmeside?
Når du opretter en ny hjemmeside, er det først og fremmest vigtigt, at du vælger en god hostingløsning. Hostingen er afgørende for, hvor hurtigt din hjemmeside bliver indlæst. Din side skal virkelig være speciel, for at folk gider at vente på, at den bliver indlæst. De fleste vil være videre, hvis din hjemmeside ikke bliver vist med det samme.
Udover hosting kan du også gøre dig nogle overvejelser omkring, hvilke ord du gerne vil findes på. Dem skal du sørge for at bruge i dine tekster på hjemmesiden.