Start af webshop – Hvis du gerne vil starte din egen webshop, har det aldrig været nemmere. Du behøver faktisk slet ikke at have nogen teknisk viden. Du skal derfor bare vælge et domæne og et webhotel, og så kan du være i gang med hele den tekniske del af det.
Drømmer du om at starte din egen webshop, er der faktisk ingen grund til at tøve med det. Der findes i dag så mange muligheder for at komme i gang. Ikke, at det ikke er hårdt arbejde at starte en webshop, og du kommer til at lægge meget tid i det, men selve det at starte webshoppen op, er ikke svært.
Start din webshop med at vælge et godt domæne til den. Det skal være et, der er nemt for dine kunder at stave til – og som der selvfølgelig ikke er andre, der også bruger. Du kan bruge lidt tid på at brainstorme domæner og finde ud af, hvilke der er ledige.
Start webshop ved hjælp af webhotel med webshopløsning
Når du har fundet frem til dit domæne, kan du begynde at se på de forskellige typer af webhoteller, der findes. Webhotellet er den server, hvor oplysningerne om din webshop er placeret. Når en kunde vil ind på webshoppen, bliver den altså “hentet” fra serveren. Derfor er det vigtigt, at det er en server med nok plads, så webshoppen hurtigt kan blive vist.
Alle de webhoteller, vi anbefaler, har abonnementer, der henvender sig til virksomheder som webshops. Derfor har de også løsninger, der gør det nemt for dig at komme i gang – også selvom du ikke har nogen teknisk viden. Det er for eksempel, at du kan installere softwaren til at opbygge webshoppen i med kun et klik, og at de har mange artikler og videoer, der hjælper dig med de mest gængse problemer.
Sørg for, at dine kunder nemt kan komme i kontakt med dig
Når du opretter en webshop, skal du sørge for, at dine kunder nemt kan komme i kontakt med dig. Dine kontaktoplysninger skal derfor fremgå tydeligt af din webshop. Det er en god ide, at du har en kontaktformular, som de kan bruge til at skrive til dig. Det kan for eksempel gøre det nemmere for dig at kategorisere de forskellige henvendelser.
Du bør også sørge for at oprette mindst en personlig mail i forbindelse med start af webshop. En personlig mail bruger dit domæne som endelse, og du har selv mulighed for at definere, hvad der skal stå foran. Hvis din webshop hedder webhotel-guiden.dk, kan du altså have en mail, der hedder kontakt@webhotel-guiden.dk. Du kan også bruge dit navn foran domænet, lige som du kan oprette personlige mails, hvis du har ansatte.
Ved at have en personlig mail fremstår din webshop langt mere professionel og troværdig. Samtidig gør det det nemmere for dig at adskille arbejde og privatliv, når webshoppens mails ikke havner i din private indbakke.
Find lagerplads til dine varer og find ud af levering
Indtil videre er vi gået ud fra, at du har fuldstændig styr på, hvad du gerne vil sælge i din webshop. Hvis du ikke har det, og du ikke kender markedet for det, du gerne vil sælge, er det selvfølgelig der, du skal starte.
Når du har styr på det, bør du dog samtidig med, at du opbygger din webshop på nettet også få bestilt varer hjem, skaffet lagerplads og finde ud af, hvordan du vil få varerne leveret til dine kunder. Det er jo hele kernen i det at have en webshop.
Du kan ikke få hjælp på et webhotel til denne del, men måske på et lagerhotel. Den tekniske del af det at starte din webshop op, behøver dog ikke at være det, der spænder ben for, at du kan komme i gang. Det har aldrig været nemmere at kunne blive sin egen chef via nettet.