Har du en hjemmeside på et webhotel, du ikke er tilfreds med? Eller skal du i gang med at bygge en webshop? Måske er det en firmahjemmeside eller en personlig blog, du skal have lavet? Uanset hvad har du brug for et webhotel – din hjemmeside kan nemlig ikke komme online uden et.
Men hvad er et webhotel helt præcis, hvorfor har du brug for et og hvordan vælger du det rigtige? Og hvordan er det med webhoteller og hosting – er dét det samme?
Alt det og meget mere går vi i dybden med neden for, så bliv hængende og find ud af alt, hvad der er værd at vide om webhoteller.
1-klik installation: Ja
E-mail: Ubegrænset
Trustpilot: 4,8 ud af 5
Support: E-mail
Backup: Dagligt
Plads: 10 GB
Månedlig trafik: Stor rabat det første år
Ubegrænset GB Derefter 56,25 kr. pr. måned
Pris pr. måned:
DKK 5,-
1-klik installation: Ja
10 GB serverplads
3 e-mailadresser
1 GB hukommelse
Dansk support på e-mail
Dansk support på telefon
Pris pr. måned
12,90,-
1-klik installation: Ja
25 GB serverplads
E-mail: Ubegrænset
1 GB hukommelse
Dansk support
Telefonsupport: 7:00-19:00
Pris pr. måned:
DKK 99,-
Webhotel – hvad er det?
Hvis du vil sikre dig, at du vælger det rette webhotel i første omgang (eller i næste omgang hvis du allerede har ét, du ikke er tilfreds med), så er det vigtigt, at du har den basale viden på plads.
Så… Hvad er et webhotel?
Det er – som navnet også antyder – et hotel til opbevaring af hjemmesider. Rent praktisk er det en server, der tilbyder plads og ressourcer til hjemmesider; her opbevares alle de filer, der er forbundet med siden (billeder, tekst, lyd etc.).
Man taler om at ”købe” et webhotel, men i virkeligheden lejer du en plads på en server. Og uanset hvordan du vender og drejer det, så er det ikke en udgift, du kommer udenom – det er nemlig nødvendigt at have et webhotel, hvis din hjemmeside skal online.
Branchen for webhoteller er stor, og der er mange spillere på markedet – både danske og udenlandske. Vi har samlet en række af vores danske favoritter her på siden. Webhoteller som vi til hver en tid vil anbefale af den grund, at de alle sammen leverer et højt niveau, når det kommer til kvalitet, hastighed og ikke mindst kundeservice.
Webhotel, hosting, webhosting – hvad er forskellen?
Du er sikkert stødt på forskellige begreber som ”webhosting”og ”hosting”, og ofte bruges de da også i flæng sammen med ”webhotel”. Spørgsmålet er naturligvis, om der er tale om den samme ting, eller om der er forskel på de tre?
Svaret er heldigvis enkelt; det er én og samme ting.
Ordet ”hosting” er det engelske udtryk for ”at være vært,” hvilket stemmer meget godt overens med det danske ord ”webhotel” – et hotel er trods alt også en slags vært.
Webhotel Danmark – skal dit webhotel være dansk eller udenlandsk?
Som tidligere nævnt er branchen for webhoteller enorm, og det kan være lidt af en jungle at finde rundt i den. Et af de helt store spørgsmål i forbindelse med at vælge hosting løsning er derfor, om du skal vælge et dansk eller en udenlandsk udbyder.
Vi anbefaler som udgangspunkt danske webhoteller af flere grunde – primært servernes placering og den danske kundeservice – men der er fordele og ulemper ved begge modeller. I sidste ende skal du beslutte, hvad der giver mest mening i forhold til netop din hjemmeside.
Neden for dykker vi ned i de respektive for og imod-punkter. Forhåbentlig kan det være med til at give dig et overblik og et fingerpeg i den rigtige retning.
Dansk webhotel – fordele og ulemper
Inden vi kaster os over fordele og ulemper ved at vælge et webhotel i Danmark, starter vi med en definition af ”dansk webhotel” – der er nemlig mange danske webhoteller, der også har udenlandske platforme.
For os er et dansk webhotel en udbyder, der har servere placeret i Danmark og som tilbyder dansk kundeservice. Tidligere har der været rigtig mange små webhoteller på markedet, men mange af dem er i dag opkøbt af større organisationer – og det har givet et positivt boost på både kvalitet og pris.
Blandt vores danske favoritter finder du:
Som udgangspunkt er der ikke mange fordele ved at vælge et dansk webhotel. Til gengæld er de få fordele, der er, store – du får nemlig:
- danske servere – godt for blandt andet SEO
- dansk kundeservice – godt for alle tekniske problemer.
Placeringen af din server og dens betydning for SEO kommer vi ind på længere nede. Men faktisk er der også bedre chance for en hurtig loadhastighed, hvis serveren er placeret i Danmark – eller i hvert fald i Europa. Og dansk support. Tjah… hvad kan vi sige. Hvis teknikken driller, er det alt andet lige lettere at snakke med en dansktalende supportmedarbejder.
Men men men. Hvor der er fordele, er der også ulemper, og det gælder også, når det kommer til danske webhoteller. Først og fremmest er det et spørgsmål om prisen, der ofte er lidt højere i Danmark, og dernæst skal du være opmærksom på, at der næppe er nogle udbydere, som tilbyder kundesupport om natten.
Udenlandsk webhotel – fordele og ulemper
Den primære fordel ved udenlandske webhoteller er, at de store hosting giganter som Hosgator, Siteground etc. kører med meget prisvenlige pakker samt support 24/7/365.
I forhold til kundesupport skal du dog forberede dig på, at det foregår på engelsk. Og du skal ikke blive forbavset, hvis du møder et engelsk, der er knap så flydende som dit eget. Til gengæld kan du få support midt om natten, hvis behovet skulle opstå.
Dansk eller udenlandsk webhotel: Hvad skal jeg vælge?
Vi har skitseret fordele og ulemper ved danske og udenlandske webhoteller, og som nævnt er det altid vores anbefaling, at du vælger en løsning i Danmark. Det koster lidt mere, men vi vil vove at påstå, at den danske kundeservice og de danske servere er det værd.
Medmindre at du har (eller skal have) en hjemmeside, der altid skal køre upåklageligt – også om natten. I så fald kan det være nødvendigt at vælge et udenlandsk webhotel, hvor du kan få support uanset hvornår på døgnet, behovet opstår. Alternativt kan du gå med en løsning hos eksempelvis ScanNet, der garanterer en oppetid på 99,95%.
Guide til det bedste webhotel til WordPress
WordPress er uden sammenligning det mest populære CMS på verdensplan, og det skyldes det intuitive og brugervenlige kontrolmodul. Hvem som helst med lidt teknisk snilde og interesse for det kan bygge en hjemmeside i WordPress. Af den årsag rammer du heller ikke helt ved siden af, hvis du vælger at bygge din hjemmeside eller webshop i det afholdte system.
Men som sagt får du ingen (online) hjemmeside uden et webhotel, og hvis du allerede nu ved, at det bliver et WordPress-site, kan du ligeså godt målrette valget efter det. Der er nemlig flere ting, du med fordel kan overveje – eksempelvis:
- hastighed
- god support
- løbende backup.
Samtidig er det en god idé at overveje, om du skal vælge et webhotel, din hjemmeside kan vokse sammen med. Måske forventer du ikke mange besøgende fra begyndelsen, men hvis din webshop viser sig at blive en succes, eller du grundlægger en godt besøgt blog, så er det rart at kunne skalere op uden besvær.
Sidst men ikke mindst skal der naturligvis være styr på alt det tekniske. Medmindre du vælger en cloud server eller en dedikeret server, er det andre, der varetager drift og vedligeholdelse af webhotellet, og her skal du naturligvis kunne stole på, at kvaliteten er i orden.
Men hvordan vælger du så, tænker du nu.
Det gør du ved at kigge på dine behov, og de er som regel forskellige alt efter, hvilken form for hjemmeside du skal bygge – om det er en:
- blog
- webshop
- firmahjemmeside
Vi dykker lidt ned i alle tre kategorier i kombination med WordPress og webhoteller. Forhåbentlig kan informationerne være med til at styre dig i retningen af den helt rigtige løsning.
Blog – WordPress – Webhotel
WordPress blev i sin tid udviklet til blogs. Personlige blogs var det første, der så dagens lys, men i dag kommer du som virksomhed ikke udenom at have en blog; i hvert fald ikke hvis du gerne vil drive noget organisk trafik til din side og deltage i kampen om de bedste placeringer på Google.
Med det i baghovedet er det naturligvis essentielt, at du vælger et webhotel, der fungerer godt sammen med WordPress. Heldigvis er dét ikke svært. En blog fylder nemlig ikke så meget, og derfor har du mere eller mindre frit valg på alle hylder. Dog med det lille aber dabei, at du med fordel kan vælge et webhotel, der tilbyder 1 click-installation til WordPress – det gør arbejdet lidt lettere.
Webshop – WordPress – Webhotel
Skal du bygge en webshop helt fra bunden, har du garanteret ikke brug for hverken en masse plads eller ressourcer i første omgang. Det tager lidt tid, før de besøgende kontinuerligt begynder at finde din digitale forretning.
Det betyder, at du roligt kan spare penge og vælge et billigt webhotel i første omgang. Selvfølgelig med mulighed for opgradering, så du kan følge med og til stadighed tilbyde en god brugeroplevelse, selvom antallet af besøgende stiger.
Igen kan du med fordel overveje at vælge et webhotel med 1 click-installation, så du slipper for at tænke på DNS-opsætning; du har garanteret nok at tænke på i forvejen.
Firmahjemmeside – WordPress – webhotel
Langt de fleste små og mellemstore virksomheder har en statisk hjemmeside, der fungerer som et visitkort overfor kunder og samarbejdspartnere. Siden kan indeholde forskellige elementer i form af produkter, services, tekst, video og lyd, og det er heller ikke usandsynligt, at der er koblet en blog eller en nyhedsside til sitet.
Der er altså mere fylde på en side af denne kaliber, men hvis der kun er tale om enkelte film og billeder på de respektive landingssider, så er det stadig ikke nødvendigt med mange ressourcer fra webhotellets side – men overvej, om du kan nøjes med den mindste hosting pakke.
Har du et stort erhvervssite med mange informationer, store filer og måske et større behov for sikkerhed, så det godt givet ud at investere i et dyrere webhotel, der tilbyder enten en dedikeret server eller en VPS-løsning.
Billigt webhotel: Er shared hosting den eneste løsning?
Når snakken falder på billige webhoteller, så er der som regel tale om et koncept, der hedder shared hosting. Som ordet antyder, er det en hosting form, hvor du deler pladsen på en server med andre hjemmesider – og dermed også ressourcerne.
I mange tilfælde er det ikke et problem, da de fleste små og mellemstore hjemmesider og webshops ikke har behov for meget plads og mange ressourcer. Men der er nogle ulemper, og dem skal du naturligvis være opmærksom på, inden du vælger.
For at forstå ulemperne skal man forstå idéen bag shared hosting. Et billigt webhotel kan kun tilbyde skarpe og konkurrencedygtige priser, fordi de tilbyder en løsning, hvor så mange brugere som muligt deles om pladsen på den enkelte server – dermed kan udgifterne nemlig holdes nede. Det begrænser i sagens natur de ressourcer, der er til rådighed for dig som lejer af en plads, og det kan give problemer, hvis du pludselig får mange besøgende.
Det er dog de færreste, der hen over natten oplever at få mange flere besøgende end normalt, og derfor er det et problem, du som regel kan tage i opløbet. Du kan nemlig vælge at opgradere din pakke, når behovet opstår – på den måde får du flere ressourcer.
Men hvis shared hosting ikke er noget for dig – hvis du ikke er ude efter et billigt webhotel – hvad er så dine muligheder?
Grundlæggende kan du gøre to ting: Du kan vælge en cloud baseret løsning (VPS) eller en dedikeret server. Hvad de hver især kan byde på, kommer vi ind på længere nede, men det handler primært om mere plads, bedre support og flere ressourcer. Til gengæld koster begge modeller noget mere end shared hosting, og derfor skal du overveje, om det er investeringen værd – om du får nok ud af dine penge.
Webhotel – billigt; hvordan vurderer du, om det er billigt?
I en tid hvor markedet vitterligt bugner af webhoteller, er det essentielt at kigge lidt på priserne. For hvad er egentlig et billigt webhotel, og hvordan vurderer du, om det er billigt eller ej?
Faktisk er det svært at svare på. Alt er jo relativt, og hvad der er dyrt for ene, kan være billigt for den anden. Det afhænger af forventninger og budget. Når det er sagt, er der naturligvis forskel på, om et webhotel koster 1.000 kr./måned, eller om du kan nøjes med at slippe 30 kr./måned.
Spørger du os, er et billigt webhotel den hosting udbyder, der tilbyder den bedste løsning til den skarpeste pris – inden for den kategori du er på jagt i.
Har du kun brug for en basispakke hos et webhotel, der tilbyder shared hosting, bør prisen ligge et sted under 50 kr./måned, hvis det skal defineres som billigt. Leder du efter en dedikeret server, bør du gå efter en pris, der ligger under 1.000 kr./måned.
Men én ting er prisen. I virkeligheden skal den ikke være ultimativt afgørende for dit valg. Det bør først og fremmest være et spørgsmål om sammenhængen mellem pris og kvalitet og ikke mindst om hvor vidt webhotellet lever op til dine krav – også til det tekniske. Vil du gerne selv have fingrene i teknikken, kan et billigt webhotel med shared hosting næppe løse dine behov; her har du i stedet brug for en dedikeret server eller med lidt held en VPS-løsning.
Tjekliste – disse ting skal du overveje, når du vælger webhotel
Vi har været omkring lidt af hvert; webhoteller generelt, danske og udenlandske udbydere, fordele og ulemper ved forskellige løsninger samt dine muligheder i forbindelse med webhotel til WordPress. Alligevel vil vi gerne give dig et mere samlet overblik, og derfor har vi sammensat en kort tjekliste, der samler op på det hele og hjælper dig med at træffe den rette beslutning.
I jagten på det rette webhotel, kan du med fordel stille dig selv følgende spørgsmål:
- Kan du leve med at dele pladsen på din server med andre hjemmesider, så du kan spare penge med en shared hosting-løsning?
- Har du brug for suveræn hastighed fra nogle af de bedste webhoteller på markedet?
- Hvor meget trafik forventer du at få på din hjemmeside, og giver antallet problemer i forhold til de webhoteller, du overvejer?
- Hvor meget plads har du brug for? Er der tale om en lille, mellemstor eller meget tung hjemmeside?
- Hvor vigtigt er det for dig, at kundeservice og support foregår på dansk?
Pladsen på den respektive server er en af de ting, mange nye hjemmeside- eller webshopejere er i tvivl om. For hvad er meget plads, og hvor meget eller lidt har du brug for?
Det er vores erfaring, at langt de fleste almindelige hjemmesider kan nøjes med 5GB. Skal der være mange billeder, lyd og video på dine side, får du måske brug for lidt mere. Er du i tvivl, kan du starte i det små med et webhotel, der tilbyder hurtig og let opgradering til en større pakke – på den måde er du sikker på, at du kan følge med, selvom kunderne pludselig skulle vælte ind på din side.
Shared hosting, cloud server (VPS) eller dedikeret server – forstå forskellen
Vi har kort været omkring shared hosting, da det er den mest populære form for webhoteller til små og mellemstore hjemmesider. Alligevel tager vi den lige igen for at komme helt i dybden, og efterfølgende dykker vi ned i de to andre muligheder – der er nemlig tre hosting former i alt:
- Shared hosting
- Cloud server (VPS)
- Dedikeret server
Der er naturligvis fordele og ulemper ved alle løsningerne, og i sidste ende er det et spørgsmål om at finde ud af, hvilket webhotel der bedst matcher dine behov.
Fordele og ulemper ved shared hosting
Shared hosting betyder – som navnet antyder – at du deler pladsen på din server med andre hjemmesider. Det lyder måske forvirrende, men forestil dig, at du bor i et lejlighedskompleks, hvor du i sagens natur deler bygningen med de andre lejere i opgangen. I er fælles om at betale for drift og vedligeholdelse af bygningen, men det betyder også, at du ikke har ret til at ændre på noget.
Sådan er det også med shared hosting. Bygningen er blot en server, der huser mange forskellige hjemmesider og webshops.
Om det er den rette løsning for dig, afhænger af flere forskellige ting; der er nemlig både fordele og ulemper.
Fordele ved shared hosting:
- Det er billigt sammenlignet med andre løsninger.
- Du slipper for at bekymre dig om de tekniske aspekter af et webhotel.
- De fleste webhoteller tilbyder et godt og intuitivt kontrolpanel.
- Den rette løsning giver dig mulighed for at opgradere, hvis behovet opstår.
Ulemper ved shared hosting:
- Ressourcerne er mindre, hvilket kan føre til nedetid på grund af overbelastning.
- Du er mere eksponeret overfor hackerangreb, fordi du deler plads med mange andre sider.
Umiddelbart lyder det som nogle ret alvorlige ulemper, men det behøver ikke at være så slemt. Der findes heldigvis rigtig gode billige webhoteller – fx Simply.com – som ikke har problemer med overbelastning, og som tilbyder både firewall og malware scanner som en integreret del af løsningen.
Fordele og ulemper ved cloud server (VPS)
Cloud serveren går også under navnet VPS, der står for Virtuel Private Server. Altså en privat server. Her får du en løsning, hvor der allokeres en specifik mængde plads og ressourcer til netop din hjemmeside, og den plads skal du ikke dele med andre.
Det lyder jo rart med et webhotel, der tilbyder en individuel løsning målrettet dine behov. Du skal bare være opmærksom på, at det i så fald er dig selv, der skal varetage opdateringer, sikkerhed og vedligeholdelse. Kan du ikke det (det kan de færreste almindelige hjemmesideejere), kan du samarbejde med en systemadministrator – alternativt kan du vælge såkaldt managed hosting.
Som med shared hosting er der også fordele og ulemper ved VPS, og dem har vi listet nedenfor.
Fordele ved VPS:
- Du får allokeret plads og ressourcer, som udelukkende er til din rådighed.
- Sikkerheden er større, da du selv står for opdateringer og vedligeholdelse.
- Serverindstillinger kan ændres efter forgodtbefindende, og du kan installere eventuel tredjepartssoftware.
- Det er hurtigt og let at op- og nedjustere efter behov.
- Langt de fleste udbydere tilbyder et godt og intuitivt kontrolpanel.
- Med managed hosting kan du overlade driften at webhotellet til en ekstern partner.
Ulemper ved VPS:
- VPS er dyrere end shared hosting.
- Du skal selv stå for driften, medmindre du vælger managed hosting.
Prisen bør ikke være afgørende for dit valg af webhotel, men du skal naturligvis være opmærksom på, at ansvaret for opdatering, drift og vedligeholdelse hviler på dig. Der bliver hurtigt et problem, hvis du ikke er et teknisk geni, og derfor anbefaler vi som udgangspunkt altid managed hosting.
Fordele og ulemper ved en dedikeret server
Dækker shared hosting og VPS ikke dine behov, kan du overveje luksusløsningen – nemlig en dedikeret server. Det er ikke for alle og enhver, da det i høj grad kræver teknisk kunnen. Med en dedikeret server styrer du nemlig selv det hele på egen hardware, dog med undtagelse af opbevaring af selve serveren, der står placeret på udbyderens adresse.
Grundlæggende er fordelene ved en dedikeret server de samme, som du får med en VPS-løsning med det plus, at du får fuld kontrol over den plads og de ressourcer, du har købt.
Ulemperne er igen de samme som dem, du finder ved en VPS-løsning, og dertil kan du lægge, at det koster væsentligt mere.
Skal du vælge det ene eller det andet?
Nu har vi gennemgået de forskellige muligheder for at købe et webhotel, og så er det helt store spørgsmål naturligvis, hvordan du vælger.
Der er to ting, du bør overveje – nemlig:
- hastighed
Har du ikke brug for en server, der udelukkende er tilegnet din hjemmeside, er en dedikeret server at skyde langt over mål. Ønsker du dog ikke at dele ressourcer med alt for mange andre, kan en VPS-løsning meget vel være det rette valg. Og skal du bare have en lille eller mellemstor hjemmeside, kan du sagtens nøjes med shared hosting.
Kan du ikke helt vælge mellem shared hosting og VPS, kan vi anbefale at vælge et billigt webhotel med gode muligheder for opgradering. På den måde får du det bedste fra begge verdener.
Har serverens placering en betydning, når du skal finde det bedste webhotel?
Sikkert og vist er det, at enhver ny hjemmeside- eller webshopejer ønsker at finde det bedste webhotel. Læser du med her, skyldes det sandsynligvis, at du gerne vil have bekræftet, at det webhotel, du har udset dig, er godt nok til dine behov – eller at du gerne vil have tips til at finde de bedste webhoteller.
Uanset hvad – når du skal vælge, er der mange ting at tage højde for, men én af dem vi ikke har været inde på endnu, er serverens placering i verden. Spørgsmålet er nemlig, om det har betydning for kvaliteten af dit webhotel.
Og det har det som udgangspunkt. I hvert fald hvis den ikke er placeret i nærheden af Danmark. Hastigheden er nogenlunde den samme inden for Europa, og derfor betyder det ikke så meget, om serveren står i Danmark eller i Belgien. Modsat vil brugerne af din hjemmeside sandsynligvis kunne mærke det på hastigheden, hvis dit webhotel har placeret sine servere på den anden side af jorden – fx i Japan eller Singapore.
Vil du slippe for at bekymre dig om ovenstående, kan du med fordel vælge et dansk webhotel med servere i Danmark. På den måde får du en dansk IP-adresse, og det kan vise sig at have en positiv effekt på din søgemaskineoptimering.
Og netop SEO kommer vi ind på nedenfor, så læs endelig videre, hvis du gerne vil have bedst mulige chancer for at komme til tops i søgeresultaterne.
Vælg webhotel med omhu, og styrk din søgemaskineoptimering
Skal din hjemmeside eller webshop trække mange besøgende, kommer du ikke uden om søgemaskineoptimering – eller SEO som det også kaldes. De primære (og mest kendte) områder indenfor SEO er indhold, teknisk SEO og linkbuilding, men hvad med webhotellet – har det også en betydning?
Spørger du os, er svaret et klart og rungende ja. Det er måske ikke altafgørende, men det er bestemt værd at have med i baghovedet, når du skal vælge.
Som udgangspunkt er der fire ting, du skal være opmærksom på – nemlig:
#1 – hastighed
#2 – serverens placering
#3 – sikkerhed
#4 – webhotellets omdømme.
Neden for gennemgår vi emnerne én for én, så du får et klart overblik over, hvilken betydning det forkerte valg af webhotel kan have for din søgemaskineoptimering. Eller omvendt – hvordan det rigtige valg kan hjælpe dig til en bedre placering på Google.
#1: Hastighedens betydning for SEO
Når du skal beslutte, hvilket webhotel der skal hoste din hjemmeside eller webshop, er det alfa og omega, at du vælger et med en god hastighed. Det er ikke prisen, der skal afgøre valget – du SKAL have et hurtigt webhotel.
Der er to grunde til, at det er essentielt:
- Din hjemmesides loadhastighed har betydning for din rangering på søgemaskinerne.
- Brugeroplevelsen bliver bedre, jo hurtigere hjemmesiden loader.
Hvordan hænger det sammen med SEO, tænker du måske. Men det er ret enkelt. Google såvel som andre søgemaskiner rangerer din hjemmeside eller webshop ud fra forskellige parametre, og et af dem er loadhastighed. Derfor skal du naturligvis ikke gå ned på dette punkt.
Men brugeroplevelse og SEO – hænger det også sammen? Ja, det gør det. Ganske enkelt fordi en af de andre faktorer, der har betydning for din placering i søgefeltet er, hvor lang tid brugerne bliver på dit site. Får de en dårlig oplevelse, fordi hjemmesiden er langsom, så springer de hurtigt fra – og det får søgemaskinerne til at tro, at der ikke er noget af værdi at hente hos dig.
Og så er vi tilbage ved det spørgsmål, der altid melder sig; hvordan ved du, om et givent webhotel er hurtigt? Desværre er der ikke et endegyldigt svar.
Langt de fleste webhoteller har mere en én server, og du kan umuligt vide, hvilken en af dem du bliver koblet til. Derudover anvender nogle udbydere cloud-løsninger til opbevaring af de data, der er knyttet til dit site, og det kan forringe hastigheden.
Den eneste løsning på ovenstående udfordring er at prøve sig frem. Du kan spørge kollegaer, venner og bekendte, og du kan gennemtrawle nettet for anbefalinger og tests. Selv anbefaler vi 5 forskellige webhoteller i alle prisklasser – nemlig:
- ScanNet
- Wannafind
- SmartWeb
- Dandomain
- com.
Betyder hastigheden ekstra meget for dig, fordi du har en tung hjemmeside med mange filer, så kan du overveje, om du har brug for en dedikeret server eller en VPS-løsning. Har du derimod en almindelig firmahjemmeside eller en lille webshop, så kan du sagtens nøjes med et godt, billigt webhotel.
#2: Serverens placering og dens betydning for SEO
Vi har allerede været lidt inde på betydningen af serverens placering, og vi er klart af den holdning, at den påvirker dine resultater på Googles resultatliste. Det er et spørgsmål, der deler vandene, da nogle mener, at en dansk IP-adresse performer bedre, når der er tale om danske søgninger – men det er ikke noget, Google har hverken be- eller afkræftet.
Men det er nu heller ikke derfor, vi mener, at serverens placering spiller ind på din søgemaskineoptimering. Det har faktisk (igen) noget med hastigheden at gøre.
Har du læst med længere oppe, så ved du, at loadhastigheden på din hjemmeside kan være langsommere, hvis serveren er placeret på den anden side af jorden – fx i Singapore – og netop hastighed er (jf. punkt #1) en vigtigt faktor, når det kommer til SEO.
I din jagt på det bedste webhotel kan du derfor med fordel lade valget falde på en udbyder, der har sine servere placeret i Europa. Vil du være på den absolut sikre side, så gå efter et webhotel med danske servere.
#3: Sikkerheden påvirker din søgemaskineoptimering
Sikkerhed er et uundgåeligt element i valget af webhotel. Ikke kun på grund af SEO (men også derfor), men simpelthen fordi du for alt i verden ønsker at undgå, at din hjemmeside eller webshop bliver udsat for et hackerangreb eller anvendt til at sende spam ud fra.
Som minimum bør du derfor kræve følgende af dit webhotel:
- Effektiv firewall
- Malware scanner.
En velfungerende firewall hjælper med at holde hackere fra døren, og derfor bør du aldrig gå på kompromis med denne del – heller ikke til fordel for en god pris.
En malware scanner er et værktøj, der holder øje med, om der er virus i eksempelvis plug-ins eller andre elementer, du uploader til din hjemmeside. Et værktøj der er mindst lige så vigtigt som en effektiv firewall.
Med sikkerheden på plads kan vi tage et kig på, hvorfor det har betydning for dine SEO-mæssige resultater. Det har det nemlig af den grund, at hverken Google eller andre søgemaskiner bryder sig om virus og spam. Bliver din hjemmeside anvendt til eksempelvis at sende spam ud fra (fordi du gik på kompromis med din firewall), så risikerer dit domæne at blive blacklistet – og det kan tage lang tid at komme igen efter sådan en omgang.
#4: Webhotellets omdømme og dets betydning for SEO
Uanset om du skal købe det ene eller det andet, er det en god idé at lave et lille realitetstjek hos venner og bekendte – eller på nettet generelt. Det gælder også, når snakken falder på webhoteller, hvor du naturligvis gerne vil have fat i et af dem, andre brugere har gode erfaringer med – et webhotel med et godt ry.
Først og fremmest er det et spørgsmål om at få mest værdi for pengene og om ikke at blive snydt. Men faktisk har omdømmet også en betydning for din søgemaskineoptimering. Det lyder vildt, men der kan ske det, at hvis din hjemmeside eller webshop er placeret på en server med et dårligt omdømme – fx på grund af spam eller ulovligt indhold – så risikerer du, at søgemaskinerne straffer dig ved at give dig en dårligere placering.
Vil du undersøge et givent webhotels omdømme, inden du kaster dig ud i et køb, kan du bede udbyderen om at få at vide, hvilken IP-adresse, din hjemmeside vil komme til at ligge på, hvis du vælger netop deres hosting løsning. Med adressen i hånden kan du nemlig tjekke webhotellets ry ved at slå det op på en af de mange gratis ”RBL checkere” – Real Time Black Lists. Det er uafhængige lister, der kontinuerligt opdateres med de IP-adresser, der associeres med tvivlsomme servere.
Webhotel priser – hvad kan du forvente, at et webhotel koster?
Det er svært at sige noget generelt om prisen på et webhotel, fordi den naturligvis svinger alt efter, hvad du har brug for; en dedikeret server, VPS eller shared hosting. Samtidig varierer priserne fra webhotel til webhotel, og de ændrer sig også løbende.
Med det i baghovedet har vi alligevel undersøgt den aktuelle pris på webhoteller i skrivende stund, og vi har naturligvis taget udgangspunkt i nogle af de udbydere, vi anbefaler.
Hvis vi starter i den billige ende, kan du i øjeblikket få et webhotel til den nette sum af 9,38 kr./måned hele første år – derefter stiger prisen til 37,50 kr./måned. Det billige webhotel finder du hos Simply.com, mens en udbyder som Dandomain prismæssigt ligger i nogenlunde samme boldgade. Der er naturligvis tale om webhotellernes mindste pakker, men det er rigeligt til dig, der eksempelvis ønsker at starte din egen blog. Skulle du få brug for mere plads hen ad vejen, er det hurtigt, let og gratis at opgradere.
Lidt dyrere er det, hvis du går efter et webhotel, der tilbyder en VPS løsning. Hos ScanNet koster den billigste pakke for eksempel 199 kr./måned, og det er samme prisleje, du finder hos Wannafind.
Er det en webshop, du skal til at starte, så anbefaler vi som regel SmartWeb, der har en særlig pakke, hvor du får opbygning af webshop, vedligeholdelse og hosting inkluderet i prisen. Det koster naturligvis mere end et traditionelt webhotel, men til gengæld slipper du for at spekulere over alt det tekniske og kan i stedet koncentrere dig om det, du er god til – nemlig at drive forretning.
De skrevne priser afspejler niveauet i skrivende stund og tager ikke højde for eventuelle justeringer, efterhånden som tiden går, og priserne ændrer sig.
Køb af webhotel – det svære valg
Hvis din hjemmeside eller webshop skal bygges i WordPress, har du sandsynligvis nærlæst afsnittet vedrørende det bedste webhotel til netop det. Det er mange af de samme ting, der går igen, hvis du bruger et andet system, men for god ordens skyld gennemgår vi dem lige en gang til.
Uanset om du anvender Joomla!, Magenta, Prestashop eller Opencart (eller WordPress, naturligvis), bør det ikke være prisen, der alene bestemmer, hvilket webhotel du skal købe. Selvfølgelig er det en fordel, at det er billigt – særligt hvis det er en ny forretning, du skal starte op – men det er vigtigere, at webhotellet matcher dine behov.
Men når prisen ikke kan være din rettesnor, hvordan vælger du så?
Du skal kigge indad. Hvad har du brug for – både teknisk og i supporthenseende – for at din hjemmeside kan køre, som den skal? Der er flere ting, du med fordel kan kigge på:
- Om din hjemmeside anvender PHP eller ASP.NET.
- Om webhotellet tilbyder 1 click-installation til dit CMS.
- Hvor meget plads du har brug for.
Sidstnævnte – behovet for plads og ressourcer – er nok det vigtigste punkt i valget af webhotel, og derfor har vi dedikeret et afsnit kun til det neden for. Læs med og find ud af, hvor meget plads du har brug.
Hvor meget plads skal du have på serveren?
Som sagt skal du have styr på det tekniske i forbindelse med valget af webhotel, men du skal også sikre dig, at du vælger en løsning, der er stor nok til at dække dine behov. Alternativt vil du opleve nedetid og en langsom loadhastighed, og det er ikke bare irriterende for brugerne – det påvirker også din SEO.
Ved du ikke helt, hvad du skal forvente af besøgende på den lange bane, anbefaler vi, at du vælger et webhotel med mulighed for opgradering. Så er du godt dækket ind, selvom du starter med den billigste pakke.
Derudover siger vi som udgangspunkt, at en lille eller mellemstor hjemmeside såvel som webshop uden problemer kan drives på et lille og billigt webhotel. Det er primært de store erhvervssider med flere sprog, videoer, billeder og lyd, der har brug for en stor mængde plads og høje trafikgrænser.
Og når vi nu alligevel taler om størrelsen; inden du vælger webhotel, kan du lige overveje, om du forventer at få flere hjemmesider i fremtiden. Gør du det, er det nemlig en fordel at vælge en hosting udbyder, der tilbyder plads til mere end ét domæne. Det har ikke den store betydning, men alligevel – hvis du ved det, er der jo ingen grund til at gøre det sværere, end det er.
Webhotel og domæne – hænger de to ting sammen?
Folk der ikke helt har hånd i hanke med teknikken, forveksler ofte webhotel og domæne – eller blander dem sammen, fordi de tror, det er det samme. Det er det ikke.
Et domæne er dit digitale navn udadtil. Det er det navn, dine besøgende skriver i deres browser, når de skal besøge din hjemmeside – fx www.webhotel-guiden.dk – og ofte er det naturligvis også navnet på din virksomhed i den ene eller anden forstand.
Et webhotel derimod er der, hvor du opbevarer din hjemmeside, og det hele er bundet op på dit domænenavn. Deraf den store forvirring.
Med begreberne på plads er vi klar til at kigge på et af de spørgsmål, vi oftest møder, når snakken falder på webhoteller og domæner – nemlig om man skal købe de to ting samme sted. Svaret er lidt komplekst; at sige, at du skal gøre det, vil være at overdrive, men i mange tilfælde er det en god idé.
Vi dykker lidt ned i emnet neden for, så hæng på og få styr på, hvorfor det kan betale sig at købe domæne og webhotel på samme sted.
Hvorfor har man brug for et domæne?
Som nævnt er dit domæne dit unikke navn på nettet. Det er den nemme forklaring. Den lidt mere komplicerede er, at dit domæne er en genvej til den IP-adresse, din hjemmeside eller webshop opbevares på – altså IP-adressen på webhotellets server.
En IP-adresse består af en række tal og punktummer, som ikke er helt lette at huske udenad. Derfor opstod idéen med unikke domæner. Et navn er nemmere at huske end en talkode, og samtidig kan dit domæne – hvis du vælger rigtigt – kobles til din virksomhed eller dit brand.
Sidst men ikke mindst kan der være flere hjemmesider på samme server, og dermed deler de IP-adresse. Det er altså ikke en unik kode, og hvis ikke det var for domænerne, ville det derfor ikke være muligt at skelne dem fra hinanden.
Hvor skal du købe dit domæne?
Der er mindst ligeså mange udbydere af domæner, som der er webhoteller på markedet, og det stiller krav til dig som forbruger. For hvor skal du vælge at købe dit domæne, og har det en betydning, om du vælger det ene eller det andet?
Og ja, det er forskel på domæneudbyderne, og det spiller en rolle om du handler det ene eller det andet sted. Grundlæggende er der to ting, du skal overveje – nemlig om der er:
- gratis DNS opsætning/gratis oprettelse
- gebyr ved flytning af domæne.
DNS er en forkortelse for det engelske udtryk Domain Name System; altså et system der ”oversætter” dit domænenavn til din IP-adresse, så teknikken fungerer let og upåklageligt. Det bliver lidt teknisk, når vi går helt ned i detaljerne, men DNS er nødvendigt for at få dit domæne til at pege på det webhotel, der hoster din hjemmeside. Hvis du vælger at købe domæne ét sted og webhotel et andet, skal du selv håndtere denne proces, hvorimod det sker helt automatisk, hvis du køber domæne og webhotel samme sted – hvorfor vi da også anbefaler dette.
Har du allerede købt dit domæne, og er du – måske efter at have læst med på siden her – blevet bevidst om, at du gerne vil have et nyt webhotel, så er det ikke et problem at flytte det. Der kan dog være gebyrer forbundet med det.
Gør det let for dig selv
Som sagt anbefaler vi altid, at du køber domæne og webhotel samlet, når det er muligt. Det er måske ikke alverden, der er at spare rent økonomisk, og hvis du har lidt teknisk snilde er det sikkert også muligt for dig at pege domænet over på en anden server.
Men alligevel. Hvorfor gøre tingene sværere, end de er?
Står du i en situation, hvor dit domæne skal flyttes, men har du endnu ikke valgt dit webhotel? Så anbefaler vi, at du finder et, der kan hjælpe dig med det tekniske. Enten ved at klare flytningen for dig eller ved at guide dig gennem god support.
FAQ: Ofte stillede spørgsmål
Webhotel – hvad er det?
Et webhotel er en virksomhed, der udlejer serverplads til hjemmesider og webshops. Det er her, alle de filer, der tilhører hjemmesiden, opbevares, og du kan ikke undvære et webhotel, hvis din hjemmeside skal online.
Hosting – hvad er det?
Løst oversat betyder hosting ”at være vært for,” og i praksis er hosting det samme som et webhotel; nemlig en server hvor du kan opbevare filerne til din hjemmeside, så den kan komme online.
Webhotel i Danmark eller i udlandet?
Om du skal vælge et dansk eller et udenlandsk webhotel, afhænger af dine behov. Der er fordele og ulemper ved begge løsninger, og inden du vælger, bør du overveje om:
- serverens placering i verden har betydning for dig
- dansk kundesupport vægter højere end døgnsupport.
Det første punkt kan have indflydelse på din søgemaskineoptimering, mens supportmulighederne mest er et spørgsmål om, hvad du foretrækker.
Hvordan finder jeg det bedste webhotel til WordPress?
Hvis du skal bygge en hjemmeside eller en webshop i WordPress, skal du sikre dig, at du vælger et webhotel, der har erfaring med dette CMS. Derudover skal du stille de samme spørgsmål, som hvis du skal vælge webhotel til et hvilket som helst andet CMS – nemlig:
- Kan du leve med en langsommere loadhastighed ved overbelastning på serveren?
- Hvor meget plads kræver din hjemmeside, og har du behov for ekstra fokus på hastighed?
- Forventer du meget trafik, og har du derfor brug for meget høje trafikgrænser?
- Har du brug for dansk kundesupport, eller har sproget ingen betydning for dig?
Med de mange udbydere der er på markedet i dag, er det ikke et problem at vælge et billigt webhotel (hverken til WordPress eller andre CMS) – men vi anbefaler, at du kigger dig for og vælger med omhu.
Shared hosting – hvad er det?
Shared hosting er en betegnelse for en specifik form for webhotel, hvor du deler din plads på serveren med andre hjemmesider. Falder valget på den forkerte udbyder, kan det blandt andet påvirke din loadhastighed – men følger du vores anbefalinger, bliver det ikke et problem.
Der er flere fordele ved shared hosting – fx:
- Shared hosting er billigere end andre former for webhosting.
- Med shared hosting skal du ikke bekymre dig og drift og vedligeholdelse af webhotellet.
- Langt de fleste shared hosting-webhoteller tilbyder 1 click-installation.
- Med den rigtige udbyder kan du hurtigt og let opgradere til større pakkeløsninger.
Der er også ulemper ved shared hosting – fx:
- Med et dårligt webhotel kan du opleve nedetid ved overbelastning af serverne.
- Med shared hosting kan du være mere udsat for hackerangreb og virus.
Har din hjemmeside ikke brug for alverden af ressourcer, anbefaler vi som regel shared hosting; du skal bare vælge et webhotel, der tilbyder firewall og malware scanner.
Cloud server (VPS) – hvad er det?
Cloud serveren går også under betegnelsen VPS, der står for Virtuel Private Server. Som navnet antyder, er der tale om en privat server, hvor du får stillet en specifik mængde plads og ressourcer til rådighed – uden at skulle dele med andre.
Der er flere fordele ved at vælge en cloud server-løsning – fx:
- Med en cloud server skal du hverken dele pladsen eller ressourcerne med andre.
- Med en cloud server er sikkerheden større, da du selv skal håndtere opdateringer og vedligeholdelse.
- Da du selv kontrollerer serverindstillingerne, kan du ændre i disse samt installere tredjepartssoftware.
Der er og ulemper forbundet med en cloud server-løsning – fx:
- En cloud server er væsentligt dyrere end shared hosting.
- Har du ikke teknisk flair, kan det være en udfordring at være ansvarlig for opdateringer, vedligeholdelse og drift af webhotellet.
Ønsker du en cloud server-løsning, men bliver du skræmt ved tanken om det tekniske arbejde, det kræver af dig? Så kan du vælge managed hosting eller samarbejde med en systemadministrator.
Dedikeret server – hvad er det?
Med en dedikeret server får du et webhotel, hvor du selv håndterer alt det tekniske i forbindelse med serveren – og det foregår på egen hardware.
Det er en løsning, vi ikke anbefaler til små og mellemstore hjemmesider, og det er et valg, du kun bør træffe, hvis du har medarbejdere, der kan håndtere processerne med vedligeholdelse, drift og opdateringer.
Har valget af webhotel betydning for SEO?
Det korte svar er ja. Der er en sammenhæng mellem dit webhotel og de placeringer, du får på søgemaskinerne. Det er svært at sige, hvor meget det betyder, men hvis du vil være på den sikre sige, er der fire ting, du skal kigge på, når du vælger webhotel – nemlig:
- hastighed
- serverens placering
- sikkerhed
- webhotellets omdømme.
Årsagen til at dit valg af webhotel påvirker din søgemaskineoptimering er, at den forkerte hosting udbyder kan medføre dårligere sikkerhed og lavere hastighed; to ting der har indflydelse på brugeroplevelsen, som er betydningsfuld for søgemaskinerne.
Hvad er prisen for et webhotel?
Prisen for et webhotel svinger fra få kroner per måned til flere hundrede (måske endda tusinde) kroner per måned, og det har naturligvis betydning, om du vælger shared hosting, VPS eller en dedikeret server.
Vi anbefaler ikke, at du lader prisen være det afgørende parameter, når du skal vælge webhotel. Sørg i stedet for, at udbyderen matcher dine behov, og kig derefter på prisen.
Bør jeg købe webhotel og domæne samme sted?
Er du ude efter denne nemmeste løsning, kan du med fordel købe dit domæne og dit webhotel samme sted. Der er nogle tekniske processer, der sker automatisk, når du handler på denne måde – processer du alternativt selv skal håndtere, hvis du køber to forskellige steder.
Har du allerede et domæne, kan du enten flytte det til dit nye webhotel eller undersøge, hvordan du får det til at pege på webhotellet.