En blog på din webshop kan have mange funktioner. Først og fremmest kan den være en kanal for dig til at rådgive dine kunder og skabe en relation til dem. Derudover kan den forbedre din SEO og øge din troværdighed.
Når du har været inde på andre webshops, har du måske lagt mærke til, at de har en blog. Har du selv en webshop – og er du begyndt at overveje, om du også burde have en blog – så er du landet på rette sted. Det bør du nemlig, og vi forklarer hvorfor.
En blog er i dag langt fra bare en online dagbog. I stedet er det din mulighed for at fortælle om din virksomhed og dens produkter på en måde, der skaber værdi for dine kunder. Gør du det godt, kan du både skabe en relation til kunderne samtidig med, at du kan få dem til at købe mere.
Mulighed for at rådgive og skabe en relation
Når du har en webshop, har du ikke den samme mulighed for at vejlede dine kunder, som hvis du havde en fysisk butik. Der kan du i stedet bruge bloggen til at rådgive om dine produkter. Du kan sammenligne forskellige produkter, vise hvorfor nogle produkter er uundværlige i forskellige situationer og forklare, hvornår det kan betale sig at opgradere eller skifte et produkt ud.
Når du på den måde taler direkte til kunden og giver ham eller hende gode råd, er du med til at opbygge en relation til dem. Det kan ellers være svært at gøre med en webshop, hvor handlen jo bliver noget mere upersonlig end i en fysisk butik.
Oplever dine kunder, at de altid kan få gode råd på din blog, og kan de godt lide din tone på bloggen, vil de blive langt mere loyale over for dig. Dermed kan bloggen altså være med til at øge dit salg.
Få forbedret SEO på din webshop
Mange vælger at have en blog på deres webshop, fordi det kan være med til at forbedre deres SEO. Som webshopejer ved du helt sikkert allerede, at din placering i en søgning er altafgørende for, hvor meget du får solgt.
Søgemaskinerne ser blandt andet på, hvad der står på din hjemmeside, men det kan være svært og se kluntet ud at have for meget tekst på en webshop. Ofte har folk mest fokus på billederne og klikker hurtigt rundt mellem de forskellige sider. Det er her, bloggen kommer ind i billedet.
Når du har en blog, vil folk ofte også blive længere tid på siden, da de jo skal læse teksten til ende. Derudover får du mulighed for at have langt flere tekster, hvor du bruger dine keywords på en naturlig måde. Begge dele er noget, som søgemaskinerne godt kan lide og er derfor med til at forbedre din SEO.
LÆS OGSÅ: Tænk SEO ind fra starten, når du laver en ny hjemmeside
Øger din troværdighed og viser dig som ekspert
Når du kun har en beskrivelse af dine produkter, kan det være svært for dig at vise, hvor meget du egentlig ved om den branche, du er i. Når du har en blog, har du mulighed for at øse ud af din ekspertviden. Det kan virke lidt grænseoverskridende, men er jo faktisk netop det, vi gerne vil have som kunder. Vi vil gerne købe vores produkter hos en, der virkelig har styr på sit kram.
Derfor er en blog med til at øge din troværdighed og viser dig som en ekspert på området. Har dine konkurrenter ikke en blog på deres webshop og dermed ikke opbygget den grad af troværdighed, kan det være det, der afgør, at en kunde vælger din webshop frem for deres.
Der er altså mange fordele ved at have en blog, men der er én ting, du skal huske, hvis du opretter en; du skal overveje, om du har brug for at opgradere dit abonnement hos dit webhotel, så det kan understøtte en større hjemmeside og forhåbentlig flere besøgende.
Læs mere her om de webhoteller, som vi anbefaler.
FAQ BOKS
Hvordan forbedrer en blog min SEO?
Derudover får en blog også dine kunder til at blive på din webshop i længere tid og måske se flere sider, end de ellers ville. Det er også noget, som søgemaskinerne godt kan lide, da det viser, at kunderne får nyttig information på din hjemmeside.