Inden du starter en webshop, bør du lave noget forarbejde i forhold til, at webshoppen kommer godt fra start. Ved at have en klar plan fra start vil det være langt nemmere for dig at gøre din webshop til virkelighed.
Overvejer du at starte en webshop, har du sikkert allerede gjort dig en masse tanker om det. Det kan dog være en god ide, at du går mere konkret til værks. Det kan også hjælpe dig med at føre drømmen ud i virkeligheden.
Herunder kommer vi ind på fire ting, du bør overveje, inden du starter en webshop.
1. Hvad vil du sælge? Og hvem skal købe det?
Du har sikkert en idé om, hvad dit produkt skal være og nok også en idé om, hvem der kunne finde på at købe det. Det er dog vigtigt, at du undersøger markedet grundigt, inden du starter en webshop. Ved at udføre en grundig undersøgelse af markedet kan du finde frem til lige præcis de produkter, du gerne vil sælge.
Det kan være, at du gerne vil have en webshop, hvor du sælger tørklæder. I det tilfælde bør du finde ud af, hvilke tørklæder der sælger bedst i øjeblikket. Er det silketørklæder fra Indien? Eller håndstrikkede uldhalstørklæder fra Island? Det har jo en stor betydning for, hvad du skal indkøbe til dit lager.
Derudover bør du også gøre det klart for dig, hvem der skal købe tørklæderne. Selvom de fleste går med tørklæde, vil det jo langt fra være alle, der går ind i en webshop for at købe et tørklæde. Ved at kende din målgruppe godt kan du langt nemmere målrette din webshop mod dem – også i din markedsføring.
2. Hvad skal dit domæne være, og hvilket webhotel skal du vælge?
Når du har fundet ud af, hvilke produkter du skal sælge, og hvem din webshop henvender sig til, er du klar til at finde ud af, hvad dit domæne skal være. Måske havde du tænkt, at det bare skulle være toerklaeder.dk, men finder så ud af, at det er optaget. Så er du jo nødt til at tænke nyt.
Efter du har brugt noget tid på at finde frem til det rette domæne, skal du vælge et webhotel, som din hjemmeside skal ligge på. Webhotellet er den server, hvor alle oplysningerne om din virksomhed ligger. Det er altså essentielt, at du får valgt det rette.
Når du er ved at oprette en webshop, bør du vælge et webhotel, hvor du får meget serverplads, da en webshop ofte har mange billeder. Det betyder, at siden har brug for mere plads. Derudover skulle der jo også gerne komme mange besøgende på den, hvilket betyder, at du har brug for yderligere serverplads.
3. Hvordan vil du nå dine kunder?
Du har allerede tænkt over, hvem dine kunder er. Det er også en god idé, at du gør dig nogle tanker om, hvordan du vil nå dem. Hvilke sociale medier bruger de? Hvilke hjemmesider og blogs går de ind på, hvor du måske ville kunne reklamere?
Det kan tage tid for dig at bygge din webshop op og få dine varer hjem. Imens er det dog oplagt, at du begynder at poste om den på sociale medier, så du allerede der kan få folk til at følge dig. Når din webshop så er klar, kan du måske få dine første kunder fra den gruppe allerede den dag, webshoppen åbner.
4. Hvordan får du sendt dine varer til dine kunder?
Inden du starter din webshop, er det selvfølgelig også vigtigt, at du gør det klart, hvordan du skal sende dine varer til dine kunder. Hvis vi går videre med tørklædeidéen, vil du have mange muligheder for levering, da tørklæder jo ikke vejer så meget.
Sælger du derimod produkter, der er tunge – for eksempel møbler – kan dine muligheder for levering være mere begrænsede. Det er selvfølgelig også vigtigt, at din webshop afspejler, hvor lang tid det kommer til at tage for kunderne at få varerne leveret.
Der er selvfølgelig mange andre elementer, du bør tænke over, når du starter en webshop. Hvis du har fået gjort dig disse klart, inden du går i gang, vil du dog være godt på vej til succes.
LÆS OGSÅ: Skal din webshop have en blog – og hvorfor?
FAQ BOKS
Hvilke webhoteller understøtter en webshop?
Hvilket domæne skal jeg vælge til min webshop?
Hvis navnet kan staves på flere måder, eller det er et, der nemt bliver stavet forkert, bør du sørge for også at købe de domæner og så redirecte dem, så kunderne kommer ind på din side, selvom de har skrevet navnet forkert.